Az Országgyûlés a közpénzek ésszerû felhasználása átláthatóságának és széles körû nyilvános ellenõrizhetõségének megteremtése, továbbá a közbeszerzések során a verseny tisztaságának biztosítása érdekében - összhangban a közbeszerzések terén nemzetközi szerzõdéseinkkel és az Európai Közösség jogszabályaival – alkotta meg a közbeszerzési törvényt. A közbeszerzési szabályrendszer a versenyelvû szabályai révén azt segíti elõ, hogy a közbeszerzési szerzõdéseket mindenfajta diszkrimináció nélkül a legjobb ajánlatot tevõ nyerje el: az, akinek ajánlata leginkább eleget tesz „a pénzért valódi értéket” (best value for money) elvének. A közbeszerzés a közpénzbõl megvalósított beszerzések racionális költségkihatását, a közpénzbõl beszerzett javak optimális minõségét, az államháztartási forrásokból lebonyolított beszerzések átláthatóságát és az esélyegyenlõségen alapuló verseny megvalósulását tudja elõsegíteni. A versenysemlegesség, az átláthatóság és az ellenõrizhetõség pedig csökkenti a korrupciót, és megakadályozza a közpénzekkel való visszaéléseket is. A törvény három közbeszerzési értékhatárrendszert és ehhez kapcsolódó három - egymástól nem teljes mértékben eltérõ - eljárási rendet különböztet meg: az európai közösségi értékhatárokat elérõ vagy azt meghaladó értékû közbeszerzéseket, továbbá az ún. nemzeti értékhatárokat elérõ, de a közösségi értékhatárokat el nem érõ értékû közbeszerzéseket, és végül a nemzeti értékhatárok alatti értékû közbeszerzéseket (ún. egyszerû közbeszerzési eljárás). A különbözõ értékû közbeszerzéseket a törvény külön részei szabályozzák: - az európai közösségi értékhatárokat elérõ vagy meghaladó értékû közbeszerzéseket a törvény második része (21-239. §), - az ezek alatti, de egyben a nemzeti értékhatárokat elérõ vagy meghaladó értékû közbeszerzéseket a törvény harmadik része (240-291. §), - a nemzeti értékhatárok alatti értékû közbeszerzéseket pedig a törvény negyedik része (292-302. §) szabályozza. |